De eerste anderhalve week! - Reisverslag uit Killarney, Ierland van Jorn Palstra - WaarBenJij.nu De eerste anderhalve week! - Reisverslag uit Killarney, Ierland van Jorn Palstra - WaarBenJij.nu

De eerste anderhalve week!

Blijf op de hoogte en volg Jorn

12 Februari 2013 | Ierland, Killarney

Jaaaaa ik weet het ik zou het op zondag doen maar het is dinsdag geworden ;) Ik zal het volgende verslag nu wel op zondag doen hoor!

Nou laten we beginnen bij onze eerste werkdag dit was een dag die we met zen tweeën hebben gedaan en het was direct alweer een heerlijke puinhoop.. We hadden ons rooster gekregen van de Front Office en die werd natuurlijk direct aangepast waardoor wij die weer een uur te vroeg bij de Front Office stonden om te werken, dus wij maar weer naar onze kamer en wachten tot we konden beginnen in de conferentie zaal om een zaal voor 200 man buffet klaar te zetten! Dit was vrij snel gedaan omdat ze genoeg personeel op de zaal zetten om klaar te zetten maar daar kwamen we al snel achter waarom dat was want rond een uurtje of 2 toen we de zaal klaar hadden staan konden we naar onze kamer om te wachten om vervolgens die zelfde avond weer aan het werk te gaan! Natuurlijk ging dat niet zo makkelijk als we dachten want alweer waren we een uur te vroeg dit kwam door ons zelf want half 8 hier is half 9 en in Nederland is dat natuurlijk gewoon half 8 dus dat is ons niet weer overkomen! Maar toen wij een uur later weer terug keerden was er niemand te bekennen dus wij Dominick (Duty Manager) opzoeken die ons vertelde dat de partij een uur was opgeschoven dus wij nog een uur naar de kamer en toen konden we dan eindelijk beginnen!

De partij zelf was wel leuk om te doen iedereen kreeg zijn eigen tafels en Roy en ik werden bij iemand geplaatst om te kijken hoe het ging ik kwam bij John en nog een meisje te staan. Het was een avond die eigenlijk snel voorbij was 11 uur waren we ongeveer klaar het was natuurlijk een buffet dus dat gaat altijd al sneller dan een gangen diner, wij hoefden dan ook alleen maar borden uit te halen en gasten water geven.

Dag 2:
Dag twee was hetzelfde als de vorige dag alleen waren we nu wel op de goede tijd op de goede plek en dat was weer de conferentie zaal. Deze dag hadden we de zelfde mensen weer op buffet alleen kwamen deze niet met 200 maar nu met 400 dus was het klaarzetten voor 400 man! Om een uurtje of 3 konden we weer om een pauze van een aantal uur om vervolgens in de avond weer van start te gaan! Ze hebben hier zoveel personeel ongeveer de helft dan dat ik gewend ben in Nederland waardoor een avond best rustig verloopt je krijgt in je upie 5 tafels aangewezen die jij moet uithalen en water geven en dat is het! Roy en ik waren deze avond een tussenpersoon Roy stond van tafel 1 tot en met 20 en ik van 21 tot en met 40 waardoor wij de anderen moesten helpen en meer in het ritme kunnen komen en zien hoe het hier nou werkt.
Het enige waar iedereen even in de stress schoot was toen de tafels allemaal binnen 20 minuutjes ongeveer op hun plek gezet moest worden omdat ze eerst een voorstelling achting iets kregen te zien.

Dag 3
Was weer hetzelfde als dag 1, 200 man zelfde groep zelfde opstelling en zelfde werkzaamheden alleen omdat we nu wisten hoe we het moesten doen konden we direct het wat betere werk uit gaan zoeken want de eerste dag hebben we hoezen om de stoelen moeten doen, gordijnen moeten strijken en achterlijke lintjes voor om de stoelen moeten strijken en dat is een hoop werk voor 200 stoelen.

Doordat we de vorige dagen al een beetje hebben gezien wat er moest gebeuren begonnen we allebei automatisch al te kijken na wat wij nou anders hebben geleerd en gedaan in Nederland dat wat zei hier en Ierland nou doen, nou dat is op sommige vlakken echt om te janken, want wij beginnen als eerst met het servet maar zij hier met het bestek wat als resultaat heeft dat of je 100x alle tafels bij langs moet of dat alles schots en scheef staat en dat is hier natuurlijk ook het laatste geval! Dus dit zijn dingen die wij persoonlijk anders hadden gedaan maar goed daar kunnen we nu nog niks aan doen maar dat komt vast nog wel!

Wel hoefden we deze avond niet te draaien en moesten we ons dus bezig houden binnen de banqueting ik vond het wel een leuk dagje zo maar we kregen wel erg vaak te horen dat we niet te hard moesten werken want dan moeten ze weer werk voor je zoeken etc. en dan kom je op de kut klusjes te staan..
Ook hebben wij geleerd en meegekregen om te vragen om werk als je klaar bent maar wij kregen te horen dat je dat hier beter niet kunt doen omdat je kut klusjes moet gaan doen en dat wil niemand natuurlijk.

Dag 4
Was een dag totaal anders dan de vorige dagen want toen moest het gebeuren de afdeling waar we uiteindelijk op moeten gaan slagen.
Ik moest om 8 uur beginnen en dat was me toch een partij vroeg maar goed misschien moet ik dan ook wel eens eerder op bed gaan hea mem ;)

Maar goed wat heb ik deze dag gedaan, ik moest werken met Ilona een vrouw hier achter de Front Office volgens mij is het een aardig vrouwtje maar heeft er niet veel zin in om je alles te leren dus ik kreeg direct al te horen dat ik maar wat mee moest kijken vandaag, wat ik dan ook maar heb gedaan tot Marien (het katten vrouwtje hoe ik haar noem wegens haar uitstraling en de kleding waar ik haar eens in zag lopen) kwam want toen moest het gebeuren het hotel uit mijn kop leren. Eerder deze ochtend had Ilona me er al op uit gestuurd om kamers te gaan bekijken omdat dat ook belangrijk is om te weten en omdat zij mij dan weer even aan het werk had. Maar toen Marien kwam heb ik het hotel uit mijn hoofd moeten leren waar zitten de kamers, welke zalen zijn er hoe heten ze en waar zijn ze en wat is de beste route om bij de kamers te komen.
Door een strenge overhoring ben ik dan uiteindelijk geslaagd en had ik het eerste compliment al weer te pakken waar Roy en ik toch altijd heel blij mee zijn omdat onze voorganger wel heel erg goed moest zijn want iedereen binnen het bedrijf heeft het over die kerel dus zijn wij natuurlijk vast besloten om hem te gaan overtreffen.

Verder moest ik deze dag tot half 4 werken en moest Roy de avond shift draaien dit was dus ook de eerste dag dat we niet met zijn tweeën door hebben gebracht dus was ik al snel naar de winkel gegaan om men voorraat bij te stellen en drinken in te slaan. Drinken wat we hier drinken is Cola op de kamer en melk in de kantine en het eten wat we in de kantine krijgen is ochtends melk met coco pops of geroosterd brood met suiker of zout, en de lunch en het diner zijn hier allebei warm waar ik persoonlijk wel heel erg van houd, en het eten op de kamer verschilt heel erg want een zak chips wat hier 150 gram is kost je gewoon 2,50 het eten is hier een keer zo duur dan in Nederland.

Dag 5
De laatste werkdag van mij voor deze week want ik had lekker het weekend vrij. Het begon goed net zoals de eerste dag wij hadden te horen gekregen dat we om 9 uur moesten beginnen maar de andere collega's waren er pas om 10 uur dus hebben wij eerst met zen tweeën een uurtje moeten doorbrengen dus hadden we ons voor genomen om zo snel en hard mogelijk te beginnen die zaal klaar te zetten om te laten zien wat we kunnen, maar die tafels moesten toch echt eerst gezet worden voor een bruiloft voor 260 man en die moesten in een wel erg kleine ruimte klaar gezet worden dus dat betekende alweer dat het uur voorbei was. Naja en toen kwamen die anderen dus ging het werktempo direct met 50% naar beneden en waren we ons weer aan het verwonderen over de volgorde van werken en begonnen we ons hier aan te ergeren maar dat hielden we natuurlijk wel voor ons zelf, daar moeten wij ons gewoon aan gaan aanpassen en even aan wennen.

Die avond moesten we de bruiloft draaien, best leuk om een keer mee te maken ik moest met Bibbi en Connie samenwerken om te zien hoe het nou gaat op zon avond en iedereen heeft dan ongeveer 3 tafels met zijn 2en en die moet je dan wijn schenken, water schenken en bedienen. De keuken hoeft de borden alleen maar af te maken waarna wij het op een grote plateau zetten en het naar ons station brengen en van daaruit bedien je het na de gasten toe. En ook deze avond hebben we ons verwonderd want na de eerste gang gingen ze speechen de bediening wist niet hoe snel ze in de keuken moesten komen en gingen op de chill mode en praten en op hen telefoon terwijl wij tegen elkaar zeiden moeten we ook even wat poleren ofzo maar dat hebben we uiteindelijk maar niet gedaan.

Het is hier ook een gewoonte wanneer de gangen door zijn de mensen aan de koffie zitten en de tafels netjes zijn iedereen naar achteren gaat om te poleren etc. en dan doodleuk weg loopt zonder te kijken als dat wel de bedoeling is of dat er nog wat moet gebeuren. Wij moesten trouwens met Andrew en Steven het podium vrij maken van tafels zij waren ook de managers van deze avond dus dat gaf ons ook wel weer een beetje vertrouwen natuurlijk.

Zaterdag en Zondag was weekend voor mij wat zaterdag een beetje op bed hangen was en een filmpje of sport kijken en nadat Roy klaar was met zijn shift zijn we gaan eten en de pub in gedoken om te darten met de pijltjes die we eerder die week hebben gekocht om ons zo toch nog te vermaken op de avonden en we er tijd voor hebben. Die nacht zijn we een discotheek in gegaan en zijn we er achter gekomen dat het hier heel anders is dan bij ons want het is hier oud en versleten en een stuk rustiger dan in Nederland maar alsnog was het wel een leuke avond. Zondag was uitslapen geblazen, sport en film kijken totdat we die avond weer op bed konden gaan.

Dag 6
Een werkdag achter de Front Office en het begon natuurlijk weer goed, ik stond daar mooi om 9 uur klaar om te beginnen met werken krijg ik te horen dat ik pas om 1 uur hoef te beginnen of terwijl ze hebben het rooster zondag aangepast zonder het even te zeggen en moest ik voor niks vroeg van bed etc..
Maar goed om 1 uur moest ik dus beginnen en heb ik wat meegekeken hoe ze mensen inchecken en uit checken en vroeg Susan mij als ik het ook erg vind om telefoontjes op te nemen, naja leuk vond ik het niet maar het moet toch gebeuren dus mijn taak voor die dag was het leren telefoon opnemen in het engels en dat ging nog goed ook, sommige mensen zijn echt niet te verstaan en anderen wel of je gaat gewoon op woorden als booking letten want het enige wat je doet is mensen doorverbinden naar de afdeling die ze zoeken.

Het was een super lange dag en het is vergeleken vorige week ook hartstikke dood in het hotel dus is er achter de Front Office geen hol te doen dus van de 8.5 uur dat ik heb gewerkt heb ik denk ik sws 4 uur niks gedaan waar ik natuurlijk heel erg van hou en ik kan ook heel goed stil blijven zitten..

Dag 7
Dit was net zon dagje als dag 6 alleen begon ik nu om 8 uur dus dat was ook weer heerlijk vroeg. Dit was een ochtend dus is het over het algemeen mensen uit checken waar ik dus ook weer na heb gekeken hoe dat moet en wat voor handelingen er bij nodig zijn en ik hoop dan ook in de loop van de week eens iemand uit te checken maar dat zie ik dan wel weer. Verder moest ik ook weer gewoon telefoontjes opnemen waar ik zelfs complimenten voor kreeg zo goed het ging dus dat is altijd fijn om te horen.
Verder hebben ze me laten zien hoe ik reserveringen neerzet voor het restaurant en dit heb ik dan ook mogen doen en heb ik gedaan.
Het is allemaal eigenlijk ook wel heel simpel alleen moet je er aan wennen en weten hoe het allemaal werkt.
Ook deze dag was dodelijk saai omdat er geen ruk te doen was dus ik was wel erg blij dat ik klaar was.

Verder gaat het goed hier we vermaken ons prima, hebben alles onder controle en het is op de werktijden na allemaal wel goed geregeld. Ik heb deze week nog 4 Front Office werkdagen voor de boeg dus dat is echt iets om naar uit te kijken... Maar we gaan er voor en zorgen ervoor dat we alles goed afgetekend krijgen.

Aankomende zondag zal ik weer een verslag schrijven, en de groeten vanuit Ierland allemaal!!


  • 12 Februari 2013 - 21:09

    Corinda:

    Alweer een hele hoop beleefd! :)
    Zet hem op! X

  • 13 Februari 2013 - 19:36

    Brend:

    ik hoop dat je het daar naar je zin hebt.
    en ik wens je een fijne en leuke volgende week.
    groet brendp

  • 14 Februari 2013 - 23:09

    Bart En Froukje:

    Leuk weer om je belevenissen te lezen Jorn

  • 17 Februari 2013 - 12:35

    Ljibbe En Anneke:

    We hebben net je verslagen gelezen,haden we gisteravond van je vader en moeder gehoord,we waren bij joke en aldrik. leuk man dat je het zo naar de zin hebt.We zijn in afwachting van je volgende verslag.

    Gr Ljibbe en Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Killarney

Jorn

Student aan de Middelbare Hotel school Friesland op de opleiding Manager Ondernemer Horeca en momenteel in het 4e schooljaar.

Actief sinds 15 Jan. 2013
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 9713

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Stage Aruba

02 Februari 2013 - 28 Juni 2013

Stage Ierland

Landen bezocht: